نظرات شخصی

حیاط خلوتی برای بیان دیدگاه های من درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.

نظرات شخصی

حیاط خلوتی برای بیان دیدگاه های من درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.

نظرات شخصی

امید برومندی
متولد 1367
اینجا حیاط خلوتی است برای بیان دیدگاه های شخصی اینجانب درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.
پیج شخصی من در اینستاگرام: omidbromandi@

یکی از ویژگی های خوب اعتراضات سراسری اخیر در ایران بعد از فوت مرحوم مهسا امینی این بود که ترس عده زیادی از سلبریتی های داخل کشور ریخت و نسبت به دفعات قبل چند قدم جلو اومدن و همراهیشونو با مردم ابراز کردن. چهره هایی مثل مهران مدیری، علی کریمی، سردار آزمون و ... از جمله سلبریتی های تاثیرگذاری بودن که در این قائله طرف مردم رو گرفتن.

اما در بین سلبریتی های مختلف، صحبت های مانی حقیقی ، بیشتر از همه به دلم نشست چون خیلی منطقی و مستدل بود. در ادامه خلاصه پیام این کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون ایران رو منتشر میکنم که در واقع تمامش حرفهای دل خودم بود که مدت ها بود میخواستم بنویسم. از بازخورد مثبت این صحبت های مانی حقیقی در فضای مجازی و استقبال زیادی که توسط مردم صورت گرفت، میشه فهمید اینها نه فقط حرف دل من بلکه حرف دل همه ملت بوده.

 

مانی حقیقی:

در روزهای اخیر زن جوانی به نام مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد کشته شده و مردم در اعتراض به این اتفاق و در اعتراض به قانون حجاب اجباری که منجر به این مرگ وحشتناک شده به خیابان ها آمده اند و مسئولین از ما میخواهند که رفتارمان قانونمدار باشد.

من در این خواسته یک سفسطه میبینم. این درست است که مردم باید تابع قانون باشند، ولی فقط به شرطی که قانونگذار تابع مردم باشد و قوانینی که وضع میکند برآیند خواسته مردم باشد. شما نمیتوانید به آدمی که دارد به محتوای یک قانون اعتراض میکند، دستور بدهید که همزمان به آن قانون احترام هم بگذارد. تناقض و سفسطه همین جاست. چون که مفهوم نافرمانی مدنی، یعنی سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه، یکی از ارکان اصلی همین حکومت است. اشاره من به 15 خرداد 1342 است وقتی که آقای خمینی از مردم خواست در اعتراض به قوانین رژیم پهلوی به خیابان ها بریزند و از آن قوانین سرپیچی کنند و همینطور 21 بهمن 1357 وقتی که از مردم خواسته شد مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند و شبانه به خیابان بیایند و همین منجر به پیروزی انقلاب شد.

آقایان در تقویم ملی کشور من شما این دو روز را تعطیلی رسمی است و 40 سال است که دارید مفهوم نافرمانی مدنی را جشن میگیرید. حالا چه شد که وقتی همین مردم در اعتراض به قوانین شما به خیابان ها می آیند، برای ما قانون قانون میکنید؟ این مردم قانون گریز و فتنه گر و دشمن نیستند. اینها بچه های ما هستند. دختران دهه 80 که با سرتقی و سماجت دارند به ما درس شجاعت و شرافت میدهند و شما به جای اینکه به این مردانگی الکی ببالید، به اعتراضاتشان گوش کنید و به خواسته هایشان تن بدهید مثل بچه های خودتان. این درس بزرگ تاریخ یادمان بماند که وقتی که مردمی از قانونی منزجرند، یا باید آن قانون کنار گذاشته شود یا قانونگذار تغییر کند. جز این راهی نیست چون مردم را نمیتوان حذف کرد.

 

مانی حقیقی

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی