نظرات شخصی

حیاط خلوتی برای بیان دیدگاه های من درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.

نظرات شخصی

حیاط خلوتی برای بیان دیدگاه های من درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.

نظرات شخصی

امید برومندی
متولد 1367
اینجا حیاط خلوتی است برای بیان دیدگاه های شخصی اینجانب درباره هرچیزی که به آن فکر می کنم.
پیج شخصی من در اینستاگرام: omidbromandi@

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

توی فضای مجازی در حال بررسی یادداشت ها و تحلیل و تفسیرهایی بودم که درباره اعتراضات سراسری مردم ایران بعد از فوت مرحوم مهسا امینی نوشته شده بود، یک جا به این حدیث از امام علی برخوردم:


«لا تَقْسِروا اَوْلادَکُمْ عَلى آدابِکُم ، فَاِنَّهُمْ مَخْلوقونَ لِزَمانٍ غَیْرِ زَمانِکُم» یعنی: «آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحمیل نکنید، زیرا آنان براى زمانى غیر از زمان شما آفریده شده اند.»


اولش خیلی تعجب کردم و فکر کردم شاید این حدیث جعلی باشه. آخه مضمونش خیلی با رفتار حکومت امروز ایران که اتفاقا کلی هم ادعای پیروی از روش امام علی رو داره، متفاوته. واسه همین رفتم یه تحقیقی کردم و دیدم ظاهرا این حدیث درسته و منابع معتبر شیعه هم بیانش کردن و در وبسایت احادیث شیعه و پایگاه اطلاع رسانی حوزه هم درج شده.


به نظرم فرقی نمی کنه مذهبی باشیم یا غیر مذهبی و به امامان شیعه اعتقاد داشته باشیم یا نه، حرف حق و حرف درست رو هر کسی بگه باید بهش فکر کنیم و بپذیریم و چنین حدیثی از حضرت علی خیلی حق و راهگشای مشکلات امروز کشور در حوزه مطالبات جوانان و نوجوانان آزادی خواهه.


تازه امام علی این حرف رو 1400 سال قبل گفته که تفاوت بین نسل ها زیاد نبود و شرایط زندگی یک کودک و نوجوان در اون زمان خیلی با شرایط زندگی پدربزرگ و مادربزرگ پیرش تفاوت نداشت. اما حالا در روزگار ما خصوصا برای بچه های دهه 80 و 90 که نسل های بعد از اینترنت و بعد از عصر انفجار وسایل و رسانه های ارتباطی هستن، شرایط حتی با یک دهه قبل از خودشون هم از زمین تا آسمون فرق داره چه برسه به دوران پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در چند دهه قبل.


اما متاسفانه مردان سالخورده حاکم بر کشور ما انگار زیاد به این حدیث امام علی توجه ندارن و همچنان در پی تحمیل افکار و ارزش ها و آرمان های خودشون به نسل های جدید هستن.


پ.ن:

1- سخنرانی روز دوشنبه آقای خامنه ای رو کامل گوش ندادم اما اون قسمت های مهمش که در رسانه ها زیاد بازتاب داشت رو شنیدم و به نظرم راضی کننده نبود. انتظار داشتم ایشون بعد از این همه روز سکوت، بیان و اعلام کنن صدای جوانان و نوجوانان تحول خواه کشور رو شنیدن و به دستگاه های مربوطه دستور تجدید نظر در بعضی قوانین و روش های نامناسب قبلی از جمله در حوزه حجاب اجباری و ... رو میدن اما اینطور نبود و ظاهرا باز کل صحبت هاشون در سه کلیدواژه کلیشه ای اغتشاشات، دشمن و تنبیه خلاصه شد!


2- بعد از خوندن این حدیث از حضرت علی، با چند تا از دوستانم در میونش گذاشتم. اونها به شوخی گفتن حضرت علی اگر در روزگار ما زندگی میکرد به احتمال زیاد الان دستگیر شده بود و در زندان به سر میبرد! واقعا چه طنز تلخی توی این این حرف بود!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۰۱ ، ۱۰:۴۸
امید برومندی

این پست رو دیروز جمعه 8 مهر 1401 در پیج اینستاگرامم برای جمعه با موسیقی این هفته منتشر کردم:

 

 

 

 

وای ایرانم! آخ خ وطنم! آه مردمم! این همه سال چه حقوق اولیه ای که برای ما به آرزو تبدیل شد و چه آرزوهای ساده ای که در دل هامون سرکوب شد و چه آرزوهای سرکوب شده ای که در روح ما به خشم تبدیل شد و چه خشم های بی صدایی که این روزها به به آواز، به شعار، به حضور، به همبستگی و به فریاد تبدیل شده.


من با این آهنگ جدید از شروین حاجی پور چند بار بغض کردم و آخرش وقتی رسید به برای آزادی و اون تحریر پرسوز و غمناکی که به صداش به آهنگ داد بغضم به اشک تبدیل شد. شما چطور؟


برای توی کوچه رقصیدن
برای ترسیدن به وقت بوسیدن
برای خواهرم خواهرت خواهرامون
برای تغییر مغزها که پوسیدن
برای شرمندگی
برای بی پولی
برای حسرت یک زندگی معمولی
برای کودک زباله گرد و آرزوهاش
برای اقتصاد دستوری
برای این هوای آلوده
برای ولیعصر  و این درخت های فرسوده
برای پیروز و احتمال انقراضش
برای سگ های بی گناه ممنوعه
برای گریه های بی وقفه
برای تصویر تکرار این لحظه
برای چهره ای که می خنده
برای دانش آموزا
برای آینده
برای این بهشت اجباری
برای نخبه های زندانی
برای کودکان افغانی
برای این همه برای غیرتکراری
برای این همه شعارهای توخالی
برای آوار خونه های پوشالی
برای احساس آرامش
برای خورشید پس از شب های طولانی
برای قرص های اعصاب و بی خوابی
برای مرد میهن آبادی
برای دختری که آرزو داشت پسر بود
برای زن زندگی آزادی
برای آزادی
برای آزادی.....
 
راستی چرا باید این هنرمند جوون و با استعداد که حرف دل این همه مردم رو زده، به خاطر خوندن این آهنگ دستگیر بشه؟ مگه خوندن یک آهنگ هم اغتشاش محسوب میشه؟ کجای دنیا نواختن یک ساز ساده و خوندن شعری از آرزوهای یک ملت رو تهدیدی علیه امنیت حساب میکنن؟


آهنگ برای آزادی شروین حاجی پور به نظرم بهترین انتخاب جهت جمعه با موسیقی این هفته است.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مهر ۰۱ ، ۱۵:۲۱
امید برومندی

یکی از ویژگی های خوب اعتراضات سراسری اخیر در ایران بعد از فوت مرحوم مهسا امینی این بود که ترس عده زیادی از سلبریتی های داخل کشور ریخت و نسبت به دفعات قبل چند قدم جلو اومدن و همراهیشونو با مردم ابراز کردن. چهره هایی مثل مهران مدیری، علی کریمی، سردار آزمون و ... از جمله سلبریتی های تاثیرگذاری بودن که در این قائله طرف مردم رو گرفتن.

اما در بین سلبریتی های مختلف، صحبت های مانی حقیقی ، بیشتر از همه به دلم نشست چون خیلی منطقی و مستدل بود. در ادامه خلاصه پیام این کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون ایران رو منتشر میکنم که در واقع تمامش حرفهای دل خودم بود که مدت ها بود میخواستم بنویسم. از بازخورد مثبت این صحبت های مانی حقیقی در فضای مجازی و استقبال زیادی که توسط مردم صورت گرفت، میشه فهمید اینها نه فقط حرف دل من بلکه حرف دل همه ملت بوده.

 

مانی حقیقی:

در روزهای اخیر زن جوانی به نام مهسا امینی بعد از بازداشت توسط گشت ارشاد کشته شده و مردم در اعتراض به این اتفاق و در اعتراض به قانون حجاب اجباری که منجر به این مرگ وحشتناک شده به خیابان ها آمده اند و مسئولین از ما میخواهند که رفتارمان قانونمدار باشد.

من در این خواسته یک سفسطه میبینم. این درست است که مردم باید تابع قانون باشند، ولی فقط به شرطی که قانونگذار تابع مردم باشد و قوانینی که وضع میکند برآیند خواسته مردم باشد. شما نمیتوانید به آدمی که دارد به محتوای یک قانون اعتراض میکند، دستور بدهید که همزمان به آن قانون احترام هم بگذارد. تناقض و سفسطه همین جاست. چون که مفهوم نافرمانی مدنی، یعنی سرپیچی عامدانه از قوانین ظالمانه، یکی از ارکان اصلی همین حکومت است. اشاره من به 15 خرداد 1342 است وقتی که آقای خمینی از مردم خواست در اعتراض به قوانین رژیم پهلوی به خیابان ها بریزند و از آن قوانین سرپیچی کنند و همینطور 21 بهمن 1357 وقتی که از مردم خواسته شد مقررات حکومت نظامی را نادیده بگیرند و شبانه به خیابان بیایند و همین منجر به پیروزی انقلاب شد.

آقایان در تقویم ملی کشور من شما این دو روز را تعطیلی رسمی است و 40 سال است که دارید مفهوم نافرمانی مدنی را جشن میگیرید. حالا چه شد که وقتی همین مردم در اعتراض به قوانین شما به خیابان ها می آیند، برای ما قانون قانون میکنید؟ این مردم قانون گریز و فتنه گر و دشمن نیستند. اینها بچه های ما هستند. دختران دهه 80 که با سرتقی و سماجت دارند به ما درس شجاعت و شرافت میدهند و شما به جای اینکه به این مردانگی الکی ببالید، به اعتراضاتشان گوش کنید و به خواسته هایشان تن بدهید مثل بچه های خودتان. این درس بزرگ تاریخ یادمان بماند که وقتی که مردمی از قانونی منزجرند، یا باید آن قانون کنار گذاشته شود یا قانونگذار تغییر کند. جز این راهی نیست چون مردم را نمیتوان حذف کرد.

 

مانی حقیقی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۰۱ ، ۱۷:۴۹
امید برومندی

درست در زمانی که بر اثر جهت گیری های دائما اشتباه و مدیریت پر غلط حاکمان کشور، سالهاست که ما مردم ایران با مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی دست به گریبانیم و نرخ بالای تورم در همه اجناس، اجاره های سنگین مسکن و خشکسالی های چندین ساله، بسیاری از ما را حتی برای تهیه نیازهای اساسی ای مانند آب، خوراک، پوشاک و مسکن به رنج انداخته است، درست در همین روزها عده زیادی از مردم در شهرهای مختلف کشور به خیابان آمده اند تا یادآوری کنند، «آزادی» هم یکی دیگر از نیازهای اولیه بشر و از حقوق مسلمی است که در این سالها از همه ما به ویژه از زنان ایرانی دریغ شده است. نیازی که به خاطر آن خود را حتی در مقابل خطر گلوله و باتوم و بازداشت پلیس قرار میدهند و شجاعانه فریاد میزنند: «زن زندگی آزادی»

 

قبلا عده ای میگفتند، موضوع اعتراض زنان به حجاب اجباری و مطالبه آزادی از سوی آنان یک حربه و دستاویز غیرمستقیم از سوی حاکمیت ایران است تا حواس مردم را از دیگر مشکلات و فسادهای کشور پرت کند. اگرچه بنده از ابتدا موافق این ایده نبودم ولی به فرض اگر این فرضیه را قبول هم بکنیم، اکنون همین موضوع آنقدر برای مردم مهم و حیاتی شده که چنین اعتراضات خیابانی گسترده ای را در شهرهای مختلف ایران رقم زده و اتفاقا کشته شدن و دستگیری های قبلی نه تنها مردم را نترسانده بلکه بی پروا تر کرده است. حالا دیگر آنجور فرضیه ها بیش از پیش رد میشود، چون مثل این است که کسی بخواهد برای پاک شدن لباس آلوده به خون آن را با ادرار بشوید!!!

 

به هرحال، آزادی حالا خودش به یکی از مهمترین مطالبات مردمی و بزنگاه های سرنوشت ساز برای حاکمان ایران تبدیل شده است. مطالبه ای همردیف با حقوق اساسی دیگر که تجربه کشورهای توسعه یافته جهان نشان میدهد، تحقق همه آن ها با هم نیز امکان پذیر است و نیازی نیست که مردم دست به اولویت بندی بین این حقوق بزنند.

 

اما رویه همیشگی حاکمان و رسانه های وابسته به حاکمیت ایران معمولا به این شکل بوده است که اینطور اعتراضات را ناشی از توطئه دشمنان خارجی دانسته که مردم ما را علیه شرایط گل و بلبل کشور تحریک کرده و به خیابان میکشانند! خب این با خودشان است که آیا باز هم بخواهند خود را فریب بدهند یا نه؟ ولی اعتراضات مردم، جدی است و همه شواهد نشان میدهد که نارضایتی ها مرتبا شدیدتر و تعداد ناراضیان بیشتر و فاصله اعتراض ها کمتر میشود. در همین زمینه بد نیست همه حاکمان فعلی ایران به این جمله معروف مانند یک زنگ خطر مهم توجه داشته باشند: «حکومت با کفر باقی میماند اما با ظلم نه!»

 

اعتراضات زنان ایران

 

زن زندگی آزادی

 

اعتراضات زنان ایران

 

زن زندگی آزادی

 

اعتراضات به حجاب اجباری

 

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۰۱ ، ۱۴:۱۳
امید برومندی